2016年4月17日星期日

嘉美之篇2 —— Kampung Melayu yang Saya Tidak Kena (Kampung Dalam)

     Masih ingat hari pertama untuk "Jalinan Masyarakat" , kami telah melawat banyak tempat bersama dengan orang tempatan. Tempat yang paling saya ingat ialah Kampung Dalam. Kampung ini ialah satu kampung Melayu. Sebelum ini, saya tidak pernah melawat kampung Melayu, ini adalah kali pertama saya.

    Dulu, saya ingat surau tidak benar bukan muslim masuk, saya rasa terpinggih apabila bersama kawan yang berbangsa Melayu. Tetapi, hari itu saya baru sedar bahawa surau juga membenarkan bukan muslim masuk untuk melawat.
Surau
    
    Di Kampung Dalam ini, mempunyai satu sekolah agama yang kecil yang bertujuan memberi kanak- kanak kampung ini mempunyai pendidikan awal tentang agama Islam.


 
    Orang yang bertanggungjawab di sekolah agama ini juga sedang melaksanakan projek melukis peta Kampung Dalam, kanak-kanak sini juga telah diiring untuk melakukan aktiviti tersebut.

Menerangkan tentang Peta
   Dengan melawat Kampung Dalam, saya dapat saya lebih memahami kebudayaan orang Melayu dan keadaan sebuah kampung Melayu.

没有评论:

发表评论